Brabantstadstudie
Logo Logo
16 december '19

Column: Markt máken in Helmond?

Ik moest even snel rekenen: hoe lang woon ík eigenlijk al in Helmond? Toen mijn vrouw en ik 24 jaar geleden als begin 30'ers besloten om Eindhoven te verlaten en in Helmond ons 1e huis te kopen, was dat toch wel een ding. De grote stad uit en weg van waar het gebeurt. Maar zo spannend als het toen voelde, zo logisch is het nu. Het lijkt of het nooit anders is geweest. In Dierdonk zijn we thuis.

Maar waarom dacht ik terug aan onze verhuizing van destijds? In mijn professionele leven werk ik als ontwikkelingsmanager bij BPD Ontwikkeling. In deze rol heb ik samen met collega's en ontwerpers deze zomer gewerkt aan een door de gemeente Helmond uitgeschreven prijsvraag voor een bijzondere leefomgeving in het centrum van Helmond, aan het Burgemeester Geukerspark - direct langs het kanaal.

Uitzonderlijke opdracht

De opdracht die de gemeente uitschreef, was in mijn optiek een gedurfde keuze. De opgave betrof een appartementengebouw voor vrije sector huur van het hogere, zo niet het hoogste, koopsegment. Nieuw in het woningaanbod in Helmond.

Ik had direct een goed gevoel bij de uitvraag. Een uniek ontwerp met veel woonkwaliteit zou zomaar eens in de smaak kunnen vallen bij een deel van de Helmonders die op dit moment niet verhuizen omdat zij geen geschikt aanbod kunnen vinden in hun stad. Zij willen graag verhuizen - maar wel in Helmond blijven. En met hetzelfde comfort en gemak wonen zoals ze dat nu gewend zijn. Naast mijn onderbuikgevoel - dat vanzelfsprekend niet per se een leidraad is bij het ontwikkelen van een woonprogramma - was het wel een 1e denkrichting. Uiteraard vormt grondig onderzoek, zoals bij alle ontwikkelvraagstukken, de basis van alles.

De markt máken

Eerst brachten we in kaart: hoe ziet Helmond eruit? We hadden interessante data tot onze beschikking, dankzij Brabantstadstudie. We wisten bijvoorbeeld dat 69% van de Helmonders bij een verhuizing in de eigen gemeente wil blijven. Opvallend veel 65-plussers hebben een verhuiswens. Er is bij deze doelgroep wel een behoefte aan een andere woonsituatie, maar mensen willen ook graag in de buurt blijven waar ze aan gehecht zijn. Een voorbeeld van zo'n geliefde wijk is de Oranjebuurt. Daar is nu nauwelijks aanbod. Zeker niet als het gaat om appartementen in het wat hogere segment, en al helemaal niet 'levensloopbestendig'. Mensen willen wel verhuizen, maar blijven bij gebrek aan beter noodgedwongen waar ze zijn. Wij zagen deze prijsvraag dus als een kans. De kans om een markt voor welgestelde medioren en senioren te máken.

Denktankavond

De basis voor de vervolgstappen en het ontwerp lag in de rijke data uit Brabantstadstudie en onze eigen kennis over woonwensen van deze woongroep. Daarnaast gingen we spreekwoordelijk het veld in. Samen met een makelaar organiseerden we een denktankavond. We nodigden mensen uit waarvan wij vermoedden dat zij behoren tot de doelgroep voor een dergelijke product, om van hen te horen hoe zij in de toekomst willen wonen. In diverse settings gingen de deelnemers met ons en elkaar aan tafel. Zo deelden ze hun eisen, wensen en verwachtingen.
Deze avond bevestigde ons in de gemaakte strategische keuzes, maar we kregen ook een schat aan nieuwe informatie. We wisten al dat medioren en senioren graag willen wonen in een appartement met een grote leefruimte, een extra kamer en een grote buitenruimte. Het hebben van een eigen parkeerplaats is een must, een 2e auto is echter minder van waarde. Een gezamenlijke mobiliteitsoplossing, bijvoorbeeld een deelauto, zien ze als een prima alternatief. Interesse in veel andere collectieve voorzieningen is er niet, want iedereen is toch wel gesteld op zijn eigen privacy en rust. Met die kennis verdwenen bijvoorbeeld de huismeester en het gezamenlijke zwembad van onze schetstafel. Wat wél op waardering kon rekenen, was de lobby met mogelijkheid tot samenkomen, een gezamenlijke activiteit of een kop koffie. Een schot in de roos als het gaat om sociale interactie. En dus kreeg die in ons plan juist extra aandacht, net als de privacy biedende buitenruimtes en de ruimtelijke indeling van de appartementen zelf.

Denktankavond Helmond
Denktankavond Anna & Willem Helmond

Anna & Willem

Met ons concept Anna & Willem hebben we een plan gepresenteerd dat naadloos aansloot bij al onze kennis, het grondige onderzoek en de ambities van de gemeente Helmond. Een passend woonprogramma voor een kritische doelgroep: duurzaam, groen, ruimtelijk en levensloopbestendig. Op steenworp afstand van de dynamiek van de stad, maar omgeven door rust en privacy. Uitgerust met belangrijke voorzieningen, maar niet over de top. De perfecte plek om verbonden te zijn met alles wat de stad te bieden heeft en tegelijkertijd zorgeloos uit te kijken naar de toekomst.

Onze droom voor deze mooie plek wordt helaas niet door ons gerealiseerd. Wel was het een leuke en vooral interessante reis die wij samen met bewoners van de stad en onze adviseurs mochten maken. Op naar een volgende kans en wie weet: tot ziens in Helmond!

Meer weten over ons concept? Bekijk hier het Schetsontwerp voor Anna & Willem.

Timon van der Horst
Senior Ontwikkelingsmanager BPD

Wij gebruiken cookies

Onze website gebruikt kleine bestanden, cookies genaamd, waarmee wij jouw online ervaring kunnen personaliseren. Door verder gebruik te maken van deze website of door te klikken op 'accepteren' ga je met deze cookies akkoord. Je kunt je toestemming altijd weer intrekken.